Läs om hur vi anpassar vår verksamhet under rådande pandemi.

Google Företagsprofil: Småföretagarens miniguide till lokal sökmotoroptimering

Introduktion

Det uppskattas att 63 000 googlesökningar görs varje sekund vilket är mer än 5,6 miljarder sökningar om dagen. Varje person uppskattas göra 3 till 4 google sökningar om dagen. Med denna bakgrund kan vi förstå att Google är en viktig komponent i ens verksamhets digitala närvaro. I denna guide ska vi gå igenom en del av Googles tjänst My Business för att se vilka delar man bör ha koll på som småföretagare.

Google My Business är en del av sökplattformen och öppnar upp möjligheten för företagare att anpassa sin profil på google. Har du sett hur vissa företag har grymt mycket information och olika knappar på höger sida när man söker efter dem? Det är för att dem har anpassat sin företagsprofil på Google My Business!

Kom igång med Google My Business

Hur gör man detta själv som småföretagare då? Jo, du besöker https://business.google.com/. Om du inte har registrerat dig sedan tidigare kommer du få uppge din verksamhets adress. Därefter skickar google ett fysiskt brev till dig för att du ska kunna verifiera att du faktiskt har tillgång till den angivna adressen. I det fysiska brevet kommer du få en 4-siffrig kod som du matar in på webbadressen som står med i brevet.

Väl inne i My Business-systemet kan du fylla i uppgifter som företagsnamn, adress, öppettider, webbplats och mycket mer. Vi rekommenderar att ni laddar upp några fina profilbilder så att din logga syns när man googlar på ert företagsnamn.

Serviceområde och recensioner

Beroende på om ni har en besöksadress eller inte, så kan det vara bra att definiera era ert serviceområde. Genom att göra detta, talar vi om för Google på vilka geografiska platser vi tycker det är lämpligt att visa oss i sökresultaten för exempelvis en viss tjänst. Detta betyder dock inte att vi inte kommer synas utanför serviceområdet.

Ett populärt sätt att skapa “social proof” – dvs bevis på att vi faktiskt finns och utför vad vi påstår – är att tillåta kunder lämna recensioner. Genom Google My Business-portalen kan ni både be kunder om recensioner samt svara på redan lämnade recensioner. Passa på att tacka en nöjd kund och visa på god service!

Hur kunder söker efter ditt företag

Slutligen vill vi passa på att tipsa om analys-funktionen från Google My Business. Det är en smart funktion som visar dig i vilka sammanhang ditt företag visas på Google. Använd detta verktyget för att se exempelvis om ditt företag syns mest när man söker efter ert företagsnamn eller när man söker efter någon tjänst ni erbjuder. Ser ni att mycket trafik är “direkt” kan det vara en idé att satsa på SEO – dvs att göra er hemsida mer attraktiv för Googles sökmotor.

Hej!

Vi ser fram emot att höra från dig och vi lovar att svara så fort vi kan!