Inledning
Ofta pratas det om att din hemsida är kritisk för att sälja mer till både befintliga och till nya kunder, vilket också går hand i hand med syftet av att marknadsföra ditt företag. Men hur fungerar det egentligen och vilka sätt kan man göra det på? I denna artikel kommer vi att utforska hur du kan använda din hemsida för att attrahera kunder genom inbound marketing, tydlig information och trovärdighet.
Inbound marketing
Du kanske redan har hört talats om inbound marketing, men vad är det och hur kommer det in bilden av en hemsida? Inbound marketing går kortfattat ut på att kunden ska hitta till dig i stället för att du letar upp kunden. Ofta görs det genom att man tillhandahåller någon form av värde för kunden på hemsidan, exempelvis genom guider, råd eller information. Kunden hittar till hemsidan genom bland annat sociala medier eller sökmotorer. Då har du en kund som har visat intresse. Denna metod är effektiv eftersom den bygger på att erbjuda genuint värde som attraherar kunder på deras egna villkor.
Exempel på inbound marketing
Föreställ dig ett företag som säljer projektledningsmjukvara och riktar sig till mindre företag. I stället för att aktivt leta upp potentiella kunder, skriver företaget blogginlägg som är relevanta både för de potentiella kunderna och för branschen företaget verkar i. Exempel på ett sådant inlägg kan vara ”5 vanliga misstag i projektledning och hur man undviker dem”. I inlägget erbjuds även läsaren att ta del av mer djupgående information i utbyte mot deras e-postadress.
Informera potentiella kunder
När du väl börjar få in potentiella kunder på din hemsida är det viktigt att de hittar svaren på sina frågor. Bland de allra viktigaste och vanligaste frågorna hittar vi exempelvis ”Vad gör ni?”, ”Hur gynnar det mig?” och ”Hur mycket kostar det?”. Se därför till att din hemsida svarar på dessa frågor klart och tydligt, samt att det är enkelt att hitta till svaren. Ett smart sätt att besvara frågorna är att göra det enkelt för kunder att hitta till de sidor som besvarar frågorna och att samla ett gäng frågor på en FAQ-sida. Vi pratar mer om hur man kan förbättra sin kundservice online i denna artikel.
Bygg trovärdighet och förtroende
För att lyckas med att attrahera kunder till din hemsida är det avgörande att du bygger upp en trovärdighet och ett förtroende till dina potentiella kunder. Detta kan man göra genom att visa upp expertis genom kundens resa till en försäljning. Vanligt är att inkludera tidigare kunders recensioner och omdömen, tidigare projekt du gjort och fallstudier. Då delar man konkreta exempel på vad ditt företag gör för något och att ni är duktiga på det.
Utöver det är det också viktigt att framhäva en transparant och professionell ton i allt innehåll som publiceras på hemsidan, allt från blogginlägg till produktbeskrivningar och företagsinformation. Vidare blir det mer och mer viktigt att ha andra källor till trovärdighet än bara hemsidan. Sociala medier såsom Instagram och Facebook är två bra källor för att visa upp ditt företag på andra plattformar. Detta för att knyta ihop säcken kring trovärdigheten. Tänk på att alltid ha enkla och tillgängliga sätt för dina potentiella kunder att hitta aktuella kontaktuppgifter.
Sammanfattning
En hemsida är otroligt viktig för att attrahera nya kunder, men den tappar sitt syfte om det inte görs på ett bra sätt. Genom att publicera innehåll som är relevant för potentiella kunder, vara transparant och tydlig med svar på kundernas frågor och bygga upp ett förtroende skapar man en bred grund att bygga vidare på. Om det är något som du eller ditt företag behöver hjälp med, eller helt enkelt vill veta mer om hur det fungerar är ni varmt välkomna att kontakta oss.